Uitvaartpolissen in het nieuws

Diverse kranten en nieuwszenders brachten de kop: Uitvaartpolis vaak zoek, verzekeraars miljoenen rijker. Hoe zoek is zoek en op welke manier kunnen de uitvaartverzorgers van Rotteveel en Fokkema uitvaartzorg u helpen zoeken.

Hoe was het vroeger ook al weer

In de vorige eeuw zijn er heel veel uitvaartpolissen afgesloten. De zogenoemde gulden polissen. De bode kwam dan iedere week of maand aan de deur, inde de benodigde premie (meestal een paar cent), stempelde de betaalkaart af en zo werd de waarde van de uitvaartpolis steeds hoger. Deze procedure herhaalde zich wekelijks of maandelijks. Als je toevallig deze keer even niet genoeg geld had of het geld nodig had om een brood of melk te kopen, kwam de bode de volgende keer terug om dan de dubbele premie te innen. Wij zien deze polissen nog steeds, vaak met een waarde van fl. 50,-- tot fl. 500,--.

Wanneer iemand dan vervolgens overleed berichtte de uitvaartverzorger de verzekeringsmaatschappij, werd de papieren polis overhandigd en kwam het verzekerde bedrag beschikbaar voor het betalen van de kosten voor een uitvaart.

Hoe ging het verder

Naarmate de jaren verstrijken, wordt de verwerking van polissen steeds meer geautomatiseerd. Er komt een digitale registratie van nieuw uitgegeven polissen, betalingen gaan per bank, er komen meer verschillende varianten van uitvaartpolissen etc.

Maar ook in verzekeringsland verandert er veel. Veel oude maatschappijen bestaan niet meer en worden overgenomen door andere verzekeringsmaatschappijen. Zeker in de periode van de financiële crisis in Nederland hebben er veel verschuivingen plaatsgevonden. Hoewel verzekeringsmaatschappijen echt hun best doen om oude polissen te digitaliseren, blijkt in de praktijk niet alles even makkelijk te vinden. Vaak hebben ze dan toch het originele polisblad nodig om tot uitkering te kunnen overgaan. Dit komt ook doordat de schrijfwijze van (voor)namen en geboortedata niet zo secuur gebeurde dan nu. De polissen van vroeger werden veel met de hand geschreven in een sierlijke krulletter.

Overige veranderingen

Niet alleen in verzekeringsland veranderde veel, maar ook de uitvaartbranche is hevig in ontwikkeling. Er kwamen begin 21e eeuw veel nieuwe uitvaartondernemers bij (ZZP-ers). Daarnaast werd het alle uitvaartondernemingen mogelijk gemaakt om polissen te innen bij alle verzekeringsmaatschappijen. Een vrije keuze in uitvaartondernemer; de verzekeraar mag niet meer bepalen welke uitvaartondernemer de uitvaart verzorgd. De nabestaanden hebben ten aller tijde recht op vrije keuze. In de praktijk merken wij dat er nog steeds geprobeerd wordt nabestaanden te bewegen te kiezen voor een bepaalde ondernemer, zeker als het gaat om verzekeringsmaatschappijen die ook een gelijknamige eigen uitvaartonderneming hebben (zoals bv. Dela, Yarden en Monuta). Geschermd wordt dan met het feit dat het voordeliger is om via de eigen uitvaartondernemer de uitvaart te verzorgen. Echter hebben wij bij Rotteveel & Fokkema uitvaartzorg vastgesteld dat dit in de meeste gevallen niet klopt; de tarieven liggen veelal hoger dan bij (kleinere) persoonlijke uitvaartondernemingen, de pakketten die aangeboden worden sluiten niet aan bij de uitvaartwensen van de overledene of de nabestaanden of er worden kortingen beloofd die omschreven kunnen worden als "sigaar uit eigen doos". De aangesloten ondernemer geeft korting terwijl hij (veel) hogere tarieven rekent voor de (extra) diensten die geleverd worden.

Onze ervaring is dat wanneer wij een polis voor de familie innen in 99% van de gevallen de familie goedkoper uit is dan wanneer de verzekeringsmaatschappij een uitvaartondernemer selecteert voor de familie. Daar komt bij dat wij als kleinschalige uitvaartonderneming wel de persoonlijke service en nazorg kunnen verlenen, die grote ondernemingen niet kunnen bieden (één vast aanspreekpunt, vanaf het eerste contact na de melding van overlijden, tot ver na de uitvaart, etc.). Overigens hebben wij lijsten van waar welke uitvaartverzekering op dit moment is ondergebracht. Zo hoeven wij geen speurtocht te beginnen naar polissen die wel bekend zijn.

Hoe kan het opgelost worden

Wij adviseren iedereen om vooral vooraf de uitvaartwensen vast te leggen. Hiervoor hebben wij het wensencodicil samengesteld, waarbij men de wensen geheel GRATIS en vrijblijvend kan vastleggen. Op dit wensencodicil is ook ruimte om aan te geven welke uitvaartpolissen er zijn. Geinteresseerd in een wensencodicil?

Stuur ons gerust een email of bel naar: 070 - 221 04 13 of 015 - 202 30 75.

Mocht u niet precies weten of en welke polissen er zijn, volgen hier een aantal tips om er achter te kunnen komen:

  • Bekijk de bankafschriften van de afgelopen periode. Staan hier betalingen op voor uitvaartpolissen aan verzekeringsmaatschappijen?
  • Vraag na bij ouders, broer, zusters of andere familieleden of zij nog (oude) polissen hebben. Met deze informatie kunnen we altijd gericht zoeken naar polissen bij de desbetreffende maatschappijen.
  • Wanneer er geen enkel aanknopingspunt is, kunnen we zonder meer de (grootste) verzekeringsmaatschappijen benaderen om te vragen of er iets bij hun bekend is. Het geeft uiteraard geen 100% garantie van een compleet overzicht, maar is zeker een prima start voor meer informatie.
  • Bij het Verbond van Verzekeraars is na overlijden door de erfgenamen altijd een verzoek in te dienen om oude uitvaartpolissen op te sporen. De uitvaartverzorgers van Rotteveel & Fokkema uitvaartzorg helpen u hier graag mee. De verwerking van dit verzoek kan enkele weken tot maanden in beslag nemen.

Diverse belanghebbende partijen (o.a. uitvaartverzekeringswijzer.net) vragen in de media om een centrale plaats waar navraag gedaan kan worden (ook bij leven) naar bestaande uitvaartverzekeringen.

Wij begrijpen deze vraag zeer zeker. Het zou een zeer goede dienstverlening zijn naar de verzekerden. Echter denken wij dat het zo ver nog lang niet is. Zoals eerder aangegeven zijn er zeer veel oude polissen in omloop die lang niet allemaal correct zijn geregistreerd. Waarbij de naam, geboortedatum etc. van de verzekeringsnemer of de verzekerde nogal eens afwijkt van de werkelijkheid. Maar je moet iets te wensen blijven houden in het leven.